Monday, December 27, 2010

KISAH PRAKTIKAL AKU

             Aku belajar kat Politeknik Sultan Idris Shah ni dalam kos Sains Kesetiausahaan...  Ada 4 semester je dalam kos aku nie...  Untung jugak aku ambik kos ni....  Dan tahun aku yang bernasib baik sebab tahun aku tahun last kos Sains Kesetiausahaan yang ada 4 sem...  Tahun lepas kitorang semua 6 sem...  Syukur sangat2...  Aku praktikal masa aku sem 3...  Aku dapat praktikal kat Pejabat Daerah dan Tanah Gerik....  Tempat praktikal aku ni dekat je dengan rumah...  Kalau jalan kaki pun sampai..  Tapi disebabkan kemalasan aku n menjaga mekap aku jangan haraplah aku nak jalan kaki....  Hehehehe.... 

             Tiap2 pagi abah aku akan antar aku kat tempat keje aku sebelum dia pegi keje...  2 lah rutin harian dia setiap pagi...  Time rehat tengahari aku mesti balik rumah sebab nak makan makanan yang umi aku masak...  Tapi kadang2 kalau kakak2 ofis ajak keluar makan aku ikut je lah...  Makan pun free...  Bak kata orang rezeki jangan ditolak....  Kan3...  Tepat pukul 5 abah aku dah tunggu aku kat bawah bangunan...  Sebab aku keje kat tingkat 2...  Bahagian pentadbiran...  Masa mula2 jejak kaki kat pejabat 2 aku memang gementar gler...  Sebab aku ni kurang keyakinan diri sikit....  Ntahlah kenapa...  Abah aku tahu aku macam ni, so dia hantar aku sampai kat dalam pejabat...  Dia pun jumpa ngan penyelia aku...  Sampailah diorang suruh aku duduk kat tempat yang kosong barulah abah aku balik....  Risau jugak abah aku kat aku.... 

              Aku mula2 masuk situ dahlah xbawak ape2 benda...  Memang macam orang blur...  Bosan gler...  Tapi nasib baik lah kakak2 ofis aku ramah2 semuanya...  Memang aku kena soal macam polis soal siasat je...  Aku paling rapat kat ofis aku dengan Kak Lily...  Kak Lily setiausaha Pegawai Daerah...  Dia dah kahwin...  Dah ada 2 orang anak...  Tp dia memang sporting gler....  1 kepala ngan aku jugak....  Dia memang hot mama la...  Pape masalah aku akan cter kat dia sbb dia memahami...  Dia pun da masalah cter kat aku jugak...  Chief clerk ofis aku suruh aku duduk kat dalam bilik setiausaha dengan Kak Lily...  Nasib baiklah....  Dapatlah jugak aku borak2 ngan Kak Lily...  Mula2 praktikal memang xbanyak keje nak wat....  Aku tengok Kak Lily pun xbanyak keje jugak.... 

              Sampailah aku dapat tawaran jadi Kerani Banci...  Pegawai kat tempat aku yang nak lantik aku....  En. Muhsin nama dia...  Aku pun terima lah tawaran dia...  Sebab aku jadi Kerani Banci ni dapat elaun...  Sajelah nak menambahkan pendapatan...  Hehe...  Mula2 keje 2 punyalah susah...  Rase nak berhenti je...  Tp disebabkan kesabaran aku n nasihat drpd rmai org aku pun berjaya tempuh semua cabaran2 keje 2...  Aku jadi Kerani Banci keje kewangan....  Kiranya aku lah yang uruskan prosedur pembayaran gaji / elaun kat pembanci2 yang banci kat rumah org....  Aku syukur sangat2 sebab semua keje dah selesai...  Aku punye report praktikal pun alhamdulillah...  Semuanya ok....  Aku beruntung lah sebab aku dah tahu macam mana rasanya bila dah kerja....  Bila dipikir balik aku lebih suka belajar daripada keje....  Mungkin lepas ni aku akan sambung ijazah...  InsyaAllah.....

0 comments:

Post a Comment

Love is...
© NAMA AKU YANA - Template by Blogger Sablonlari - Font by Fontspace